сряда, 3 юли 2013 г.

Отношението на чужденците към българските жени в края на 20-ти век в песента "Няма шега"

Камелия - Няма Шега
Промених вече десет адреса, телефонния номер смених, 
но мъжът непознат с мерцедеса като сянка след мене върви. 
Миг покой нямам аз, телефонът звъни нощ и ден
и един мъжки глас ми говори с арабски акцент:
Яха биби, яха биби, яха биби, яха биби, кажи само "да", 
яха биби, яха биби, яха биби, яха биби и твой е света! 
Ще се возиш във сребърна яхта, ще живееш във царски палат, 
ще блестиш като слънце от злато, ако дойдеш със мене в Багдад. 
Няма, няма, няма, няма, няма шега, 
шеф петролен май е влюбен в мене сега! 
Може някое друго момиче да си търси съпруг със пари, 
но на мъж, който аз не обичам, и усмивка не давам дори!
1999г.

Конфликтът в песента "Няма шега" разкрива истината за действителността, която сполита красивите млади момичета по време на прехода и тяхното евентуално отношение на проблема, учейки ги да се отнасят със суровата действителност както прави лирическата героиня.
Песента разказва за младо момиче, тормозено от арабски шейх (това също така виждаме и от екранизираната версия на песента, а именно клипа, където в действителност се появява актьор, играещ ролята на въпросния шейх, както и самата Камелия с удължени, златни коси - символ на женско богатство).
Явно лирическата героиня е достатъчно финансово обезпечена, за да може да си позволи, както сама тя пее, да смени смени десет адреса и телефонния си номер. Както знаем, закупуването на жилище или дори смяната на квартири е свързано с пари. Но в същото време това разкрива силната мотивация от страна на чужденецът, който я притиска до тагава степен, карайки я да изпада в крайности на своето бягство. Това става ясно от втория стих, където се опоменава за "мъжът непознат" или иначе казано - чужденецът - с мерцедесът - символък на богатството и благоразположението, "като сянка след мене върви". Използвайки именно сравнение със сянка, авторът се стреми да покаже преследваческата натура на непознатият напорист богаташ, тя се свързва с мистичното, нещо тъмно и нечисто - като нечистите му намерения към лирическата героиня.

В следващия куплет младата жена изпада в отчаяние повод нейното мирно пребиваване, разкривайки ни липсата на спокойствие в своето ежедневие, породено от непрекъснатите телефонни обаждания от страна на нейния романтичен преследвач. Това ни показва не само, че нейният сменен телефонен номер не може да спре напористата му натура, но и нейното отношение по повод намеренията му към нея, което е отрицателно. Кулминационният момент тук е този, в който авторът разкрива какво точно говори непознатият мъж. Съвсем затвърждава до сегашното ни предположение, че той е арабски шейх, казвайки "ми говори с арабски акцент", при което на нас вече ни става ясен неговият произход.
От припева разбираме виждането на чуждестранните мъже към българските жени, а именно, че те са смятали, че една българска жена може да бъде тяхна, защото може да бъде купена. Идеята от това произтича от факта, че страната не е от най-богатите и вероятно жените биха били по-благосклонни да отдадат любовни ласки срещу обещания за охолен живот, лукс и материални блага.
"Яхабиби, яхабиби, яхабиби" - означава "обичам те", което разкрива неговите силни чувства към нея. Затвърдено с тройно повторение, за да увеличи силата на тези негови романтични усещания. Както се знае от всеки - три е сакрално число,което също освен че затвърждава и увеличава неговите чувства, може да се разгледа като силна негова привързаност към религията, но също така и би могло да бъде мантра на сладки приканващи и любовни приказки, които магически да омаят лирическата героиня.
Обещанията валят в поетичен порой над лирическата героиня и във втория куплет. Арабинът й предлага красота и екзотика, невиждана от нея досега, като сребърна яхта, на която тя ще се вози. Яхтата е нещо луксозно и екзотично, което лирическия герой притежава и чрез нея се опитва да изкуши младата жена на прехода. Епитетът "сребърна" не е случайно избран. Среброто често се свързва с луната и водата, което заформя кръг на съчетанието на думите "сребърна яхта", понеже двете избрани думи са пряко свързани с водата, морето, пътят, отпътуването, което се тълкува като предложение за отпътуване някъде с него. Изборът на среброто, както и яхтата като скъп и недостижим материален символ на благосъстоянието, показва и увеличава още повече мащаба на арабските богаства, които лирическият герой предлага на своята избранница.
Обещанието за живот в царски палат виждаме в следващия ред, нямащо нужда от допълнителен анализ, защото по това време е типично за поп-фолк културата да опростява текстовете, за да бъдат напълно достъпни за цялото българско население и да бъде разбрано по възможно най-правилния начин. Достатъчно е продължителното затвърждаване на сигурността, който "палата" предполага, т.е. притежавайки палат, той може да осигури на лирическата героиня не само екстри, но и сигурност, стабилност и показва сериозните му намерения. От "палата" разбираме, че намеренията му са искрени и желае тя да бъде законно негова, вероятно чрез печата на брака, посветени в свещен многоженски съюз с другите му четири жени.
В следващия ред "ще блестиш като слънце от злато", сладките приказки на арабският Дон Жуан преминават от реалното в нереалното. Тук се вижда градацията от "сребро" към "злато", което в материален аспект предполага дори още повече лукс. Изборът на съпоставка между "слънце" и "злато" също не е случаен, така както този на "сребро" с "яхта". От древни времена слънцето и златото са вървели ръка за ръка, още в Древен Египет, което ни навежда на мисълта за позлатяването и изнасянето на божествен пиедестал лирическата героиня от арабският Ромео.
В края обаче става ясно, че всичко това има едно условие - ако дойдеш със мене в Багдат. Това условие говори много. Започвайки от неговите намерения да не се застоява в малката, бедна страна, в която е попаднал по една или друга случайност, а вероятно и по работа - за да трупа още повече богаства в неговите емирства. Вероятно и в Багдат се намира харемът му, част от който се опитва да прикани и самата златокоса героиня. Условието е само едно и е ясно - ела с мен, за да ти дам света. Но чрез опростеното изказване става още по-ясно, че дори не е кой знае какво условие, защото така или иначе той в Багдат има всичко и това всичко - може да бъде нейно, ако тя просто да тръгне с него натам. Всичко е лесно, всичко е красиво, всичко е рай.
Песента показва явното отношение на героинята към този вид предложения и ни учи да не бъдем материалисти. Тя показва какво трябва да бъде отношението на жените към романтичните предложения от материален характер. Младата жена на прехода не бива да иска мъжа заради парите, а да търси любовта, като романтичната и търсеща натура на лирическата героиня и също като нея да не се поддава на ниското мнение на чужденците за силната българска жена.

Повече от "Анализ на поп-фолк културата" - тук.

Няма коментари:

Публикуване на коментар