събота, 15 юни 2013 г.

Чалгата мутира

Анелия

Преди няколко дни пак четох лекция какво не й е наред на тая музика и какво трябва да се промени. Така де, реално какво не й е наред - качествени клипове, качествен звук, качествено това, качествено онова... тогава защо е толкова противна?
Реално, обръщайки повечето текстове на кой да е западен поп хит на български, няма кой знае каква разлика в смисъла. Макар аз самия да съм на мнение, че поп-фолка в края на 90-те и началото на 21век е къде къде по-добър от пумията, с която ни заливат сега. (по-горе визирам песни от калибара на първите хитове на Глория и такива подобни) Но това е друга тема.
Говорих аз преди няколко дни, как тея песни трябва да почнат да се правят на английски, да вкарат малко по-модерни елементи и да махнат типчините чалга неща и общо взето ще се получи нещо, на което да му се махне "фолк"-а от "поп-фолк". И без друго тази музика от много години няма нищо общо с фолк-а, освен ако не говорим за фолклорните мотиви/или цели песни/ copy-paste от какъв ще да е балнакски фолклор, който я има, я няма нещо общо с нашия.



Та. Исках да говоря за новата песен на Анелия - Аз и ти, която чух непосредствено след тези мои разсъждения. Определено не мога да си я наредя в списъка с песни "струващи си да ги чуеш и знаеш, дори да не си чалга-фен"* поради факта, че Анелия продължава да дразни с опити да надхвърли гласовите си възможности и няколко типични фолк елемента в начина на пеене, а да не говорим за текста, който грубо е нахвърлен по музиката и общо взето едното и другото, ако бяха брачна двойка, през цялата песен вървят към развод. Та като оставим на страна тези остатъчни чалга елементи(ще ги нарека "чалга", защото "поп-фолк"-а по мое мнение е мъртъв отдавна) песента всъщност си струва - меко казано. Музиката е приятана и готина, доста далеч от обичайното, което се чува (не като в песента на Галена - Дай ми, където тези елементи присъстват. Ако някой иска да направи съпоставка между двете, да ги чуе и да види за какво говоря) Клипа просто не си струва коментирането - вижда се какво може да се получи с пари и хора, които си разбират от работата. Та за клипа - Евала. 10 по SSG.

Не ме разбирайте прогрешно, нито съм прослушал поп-фолк, нито се опитвам да го плюя - просто се опитвам да бъда обективен. Защото предпочитам тази музика да се измени в нещо, което става за слушане, отколкото да продължава да буксува и само да се наливат много пари в нея, а това, което излиза да не струва.

*Относно тези песни, те са Деси Слава - Лудост е, Преслава - Лъжа е, Феномен, Вероника - Два квадрата тишина и др. Сигурен съм, че има и други не-чалга фенове, които ще се съгласят с мен. Нека сме обективни. И нека и чалгата и бг поп-а вървят напред един ден да нямат разлика помежду си.